-Skal det ikke være en digitalstyring da, spør forhandleren. -Hansen tenker bekymringsfullt på alle de 63 lokene som fyller opp hyllene og kommodeskuffene på hobbyrommet. -Jeg vil jo aldri få råd til å bygge inn dekodere i alle de 63 lokene mine, svarer Hansen. -Jeg får nok holde meg til den «gode gamle kjøretrafoen».
Slike svar fra kunder har M&E’s redaktør hørt ofte, og da vet han med en gang at kunden ikke helt har forstått alt om forholdet mellom analog og digital. Mange tror at de må bygge om alle sine lok for å kjøre på anlegget sitt, dersom anlegget blir utstyrt med en digitalstyring.
Noen digitalstyringer på markedet reklamerer med at de kan kjøre ett analogt lok samtidig med alle de digitale. Dette er egentlig en dårlig løsning, særlig hvis vi tenker på Hansen med sine 63 lok. Han vil kanskje bygge om 3 av sine lok til digital i første omgang, og beholde de 60 andre som analoge. Av disse 60 kan han altså kjøre kun ett av gangen sammen med de 3 digitale lokene. Han kan ikke klare å ha kontroll på flere enn 4 tog av gangen på anlegget sitt.
La oss tenke oss at Hansen har et vanlig middels stort anlegg som mange av oss. Det er oppdelt i 4 uavhengige baner som hver kjøres med 4 vanlige «grønne Fleischmanntrafoer».
Når Hansen kjører 4 analoge tog samtidig med sine trafoer kan han når som helst stoppe dem, rygge noen av dem tilbake om han ønsker, uavhengig av hverandre. Fordi togene kjører på hver sin uavhengige strømkrets.
Vi tenker oss nå at Hansen har investert i en ny digitalstyring som kan kjøre ett analogt lok i tillegg til de digitale. Først av alt må alle de 4 uavhengige banene bli sammenkoblet til boosteren, for at alle 4 banene skal få de samme digitale styresignalene. Hansens 3 digitale lok kan nå kjøre fritt og uavhengig over alt på alle baner.
Nå vil Hansen kjøre litt analogt, for han har jo 60 analoge lok på stallen, hvor de står og klør i hjulringene etter å komme i drift. Han setter ut det første analoge loket og kjører i vei. Det gikk bra.
Nå vil Hansen plassere analoge lok på de 3 andre banene også, slik han var vant til fra før. Når han nå taster inn adresse 80, null eller hva det nå er, så styres alle de 4 analoge lokene helt likt.
Mister det ene toget et par vogner så må han stoppe og rygge toget tilbake for å hente vognene. Dermed stopper de tre andre togene også og rygger tilbake samtidig. Dette blir skikkelig plundrete for Hansen, og han fjerner 3 av de analoge lokene fra sporet igjen og må innse at 59 analoge lok bør stå i stallen inntil de etterhvert får montert sine egne digitaldekodere.
Stress derfor ikke land og strand rundt for å kjøpe en digitalstyring som kan styre ett analogt lok i tillegg til de digitale, fordi denne finessen får dere ikke så mye glede av.
M&E’s svar til Hansen på hans uttalelse i innledningen er: -Du bør kunne kjøre alle dine tog, både analoge og digitale!
M&E’s løsning på Hansens problem er en liten bryter til ca kr. 25,- som han bør montere på kontrollpanelet sitt!
Denne bryteren er en 2-polet vender som vil koble inn enten digitalstyring til sporet, eller den «gode gamle analoge Fleischmanntrafoen» til sporet.
Dersom Hansen utvider litt, og benytter 4 slike vendere på sitt kontrollpanel, – en til hver av de 4 banene, da vil han med et lite vipp på bryterspaken koble inn/ut analog og digital kjørespenning i de 4 banene uavhengig av hverandre.
Nå kan Hansen få kjørt med flere analoge lok samtidig, slik som før. Dersom alle 4 venderene står i stilling analog, kan også de 3 lokene han har med digitaldekoder innebygget, kjøre på vanlig analog Fleischmarin trafo.
Den store fordelen med en slik kobling er at utbyggingen av den digitale lokparken kan gå gradvis etterhvert som man har råd. Man vil fort finne ut at den digitale kjøremåten byr på langt større frihet for lokføreren enn den analoge. Det er helt klart at å kjøre digitalt på et travelt stasjonsområde vil være som å kjøre i en annen verden.
En annen fordel ved å benytte de «gamle Fleischmann trafoene» som analog styreenhet, er at de analoge lokene kjører fortsatt på max 14 Volt likespenning, som de jo er konstruert for.
Et analogt lok som styres over et digitalsystem tilføres motoren nærmere 20 Volt og i tillegg er denne spenningen en høy frekvens som lager en irriterende pipetone som du hører godt.
Dette signalet skaper en noe høyere temperatur i motoren enn normalt, slik at du må ikke bli overrasket dersom du en vakker dag ser røyk komme sigende ut av et av dine analoge lok. Børstene har da brent seg fast til ankeret i motoren.
Dette spesielle fenomenet kan du lese mer om på her.
En videre utvikling av Hansens 4 uavhengige baner er f.eks. at han kan dele inn hver av banene i flere blokkavsnitt. Disse blokkavsnittene kan betjenes med en annen type 2-polede vendere, nemlig de med Avfunksjon i midtstilling.
Med flere slike 2-polede vendere plassert på et enkelt og oversiktlig billedstillverk kan Hansen koble ut/inn analog eller digital kjørestrøm i alle blokker og baner uavhengig av hverandre. I tillegg kan hver av blokkavsnittene slås av med venderene i midtstilling, slik at man kan stoppe analoge tog på ønsket sted ute på anlegget.
Men nå begynner det å lukte mange meter med ledning som skal kobles opp. Det er helt klart at det er kun et rent digitalt anlegg som har det enkleste ledningsopplegget.
Forslaget som M&E nå beskriver er for å tilfredsstille Hansen som ønsker en kombinasjon av analog og digital drift. Han har også 8 kostbare supermodeller i messing i sitt vitrineskap. Disse modellene representerer så stor verdi for Hansen at han på ingen måte vil skjære og frese innvendig i lokene for å bygge inn lokdekodere. Lokene skal være originale for å beholde sin verdi.
Han våger heller ikke å tilføre de følsomme klokkeanker-motorene (Faulhaber eller Escap) den høyfrekvente spenningen fra digitalstyringen. Motorene kan lett bli veldig varme og gå i stykker.
Den beste løsningen for Hansen blir derfor å koble litt flere ledninger og dermed få maksimal fleksibilitet i kjøremulighetene mellom analoge og digitale lok.
Bare ved å sette noen brytere i riktig stilling kan Hansen sitte ned i stressless’en foran sine Fleischmann trafoer og nyte sine supermodeller smyge seg gjennom landskapet. I neste øyeblikk kan han stille om på bryterene og bli med den nye digitale Transalpin ekspressen . rundt langs anlegget takket være sin digitale «Walk around control».
Det er utrolig hva en liten 2-polet vender kan gjøre.