Kategorier
Utgave 3, 1997

MJ HUMOR


INFO FRA KAUTOKEINO MJ-KLUBB

Kautokeino MJ-klubb (Togi-varri Sporvirvarri Nordpolatti) har besluttet seg for å benytte Joik-Around-Kontroll på anlegget sitt under operation-sessions fremfor de mer konvensjonelle head-setʼene som bl.a. TMJK benytter. Kjøresystemet ellers er basert på rein likestrøm etter diverse mislykkede forsøk på å bruke strømmen fra den lokale elven.

Ellers kan det meldes at hobbybutikken i Kautokeino har hatt stor pågang av kjøpere på sine nye reinsdyrspor og snøscooterspor i kode 83. De er produsert av PECCA, en finsk produsent.

RYKTEBØRSEN

Bang & Olufsen går inn i MJ-bransjen. De kommer til å produsere supermodeller fra B&O eller Burlington & Ohio (naturlig nok). Modellene vil bære preg av danskenes noe spesielle designstil. Eventuelle produsenter som benytter uttrykket «Modelljern-banens Hi-Fi» bør se seg om etter andre slagord fremover.

Den kjente sveitsiske supermodellprodusenten Lemaco har nå kjøpt opp Lima, som etter sigende har slitt tungt en stund. De har døpt det om til Limaco… Spørsmålet er da om B3-vognene kommer med canopy i ekte messing?

Det populære programmet «Kjærlighet uten flenser» ved Siv Stubbspor skal etter all sannsynlighet nedlegges.

Lima har nå utviklet sin egen variant når det gjelder begrensede opplag av modeller. Alle deres modeller fra nå av produseres kun i limaterte serier!

NYHET!
BRIO DIGITAL

Som den siste tog-produsenten, har nå Brio endelig kommet med sitt digitalsystem for tretog: BRIO-DIGITAL. Det muliggjør styring av opptil tre lokomotiver uavhengig av hverandre og myk oppstarting/bremsing. I tillegg er magnetene mellom vognene erstattet av digitalstyrte elektromagneter, slik at det nå er mulig å fjernstyre avkoblingen av vogner hvor som helst på anlegget.

Det er også mulig å kjøre ett lok uten digital-dekoder på et digitalstyrt anlegg.

Man kan benytte et hvilket som helst Nintendo-spill som Walk-Around-Control. Dette som en følge av at disse spillene nærmest har grodd fast i hendene på de yngre årsklasser.

Man har også forbedret skinnesystemet. Ved å frese ut spor på smalsidene også, har man på en effektiv og grei måte muliggjort konvertering til smalspor: Hvis man etter en tid blir lei av normalspor, er det bare å plassere alle skinnene på høykant, og voila; man har et smalsporanlegg!

I tillegg har Emil i Lønneberget nå blitt lei av tregubber og vil i stedet begynne småskalaproduksjon av modeller tilpasset Brio-systemet. Første modell ut i hans Spikke-line-serie blir den norske Dovregubben (ikke det anerkjente kvalitets-tidsskriftet, men damplokomotivet!). Den vil bli utstyrt med trepolet motor.

BOKANMELDELSE

«Never Completed Layouts», bind 1-1000.
Bokverk fra Kvalmbach.
Her vil det garantert kunne komme tusenvis av
oppfølger-bind.

KONTAKTANNONSE:

Ikke-Märklinist med 3 anlegg fra tidligere ekteskap, søker kontakt. Brev med anleggsfoto besvares garantert.
B.mrk.: «Nydelige kurver foretrekkes».

HVA HAN EGENTLIG SKULLE SI

Som kjent uttalte Martin Luther King «I have a dream..» Dessverre ble han skutt ned og drept, uten at verden fikk vite hva han hadde tenkt å avslutte setningen med. Men manuset hans fra denne talen er nå funnet og setningen lød i sin helhet «I have a dreamlayout in my basement».

INNSKRENKNINGER I HORTEN

Horten MJ klubb har innsett at det ikke er mulig å fortsette med 12-dagers uker over lengre tid. De har derfor bestemt seg for å innskrenke til 9-dagers uker. I tillegg har de opprettet to medlemskategorier: Aktiv og hyperaktiv.

Disse skal bygge på kjempeanlegget på hver sine ukedager. Dette for å unngå liknende ulykker for fremtiden der en i kategorien «aktiv» ble regelrett løpt ned av to fra kategorien «hyperaktiv» som var på vei fra den ene enden av anlegget til den andre.

Til gruppen hyperaktive regnes de som arbeider mer enn 270 timer i uken på anlegget.

Kloke ord

Hovlands paradoks: Jo mer forbildeekte man vil gjøre et anlegg, jo mer spagetti blir det.