Den store modelljernbanegiganten Märklin har nok en gang mengder av nyheter å by på i alle sine skalaer. Det begynner nesten å bli for mye av det gode for en stakkar som prøver å følge med på tempoet. Før i tiden kunne man gjerne kjøpe alle nyheten som kom fra Märklin hvert år. I dag bør man for det første begrense seg til en skala, og deretter en tidsepoke eller nasjonalitet for å klare og “overleve” de store mengder med modeller som denne produsenten leverer hvert år.
Det eldste
I år er det kanskje det store 150 års jubileet til de sveitsiske statsbaner som har gitt de største nyhetene. For fans av sveitsiske jernbaner finnes her et stort utvalg å velge blant. Fra det eldste togsettet fra “Spanisch-Brötli Bahn” år 1847 og helt fram til det mest moderne elektriske loket av type Re 460.
9. august 1847 kjørte det første toget mellom Zürich og Baden. Loket hadde navnet “Limmat” oppkalt etter elven som rant i dalen hvor sporet gikk. Reisen tok 35 minutter med en hastighet av 40 km/t. Dampmaskinen ble fyrt med ved, og ytet 170 Hk. Loket slet tungt i bakkene, men det kom fram.
“Limmat” var i tjeneste i 35 år, og ble så skrotet. Til SBB’s 100 års jubileum i 1947 ble det bygget en ny kopi av loket, som fortsatt er i kjørbar stand. “Limmat” er til daglig å se ved Verkehrshaus i Luzern. Nå i 1997 vil nok dette loket ha det travelt med mange museumsbaneturer gjennom hele sommeren rundt om i Sveits.
Det største
I alle år har liksom de sveitsiske “krokodillene” vært noe av det største man kunne ønske seg fra Märklin. Fra nå av blir det kanskje et nytt sveitsisk lok som overtar toppen av ønskelisten for mange Märklintilhengere.
Årets nyhet er nemlig kjempen fra Gotthard-banen type Ae8/14 som dobbeltlokomotiv. På grunn av de bratte stigningene på hver side av Gotthardpasset, måtte man i begynnelsen av 30-årene se seg om etter sterkere lok enn krokodillene. Trekk-kraften var svært viktig på denne strekningen, og i år 1931 ble Ae8/14 satt i drift.
Det hadde en tjenestevekt på 246 tonn og ble drevet med 8 sterke motorer som tilsammen hadde 7000 Hk.Dette ga loket en topphastighet på 100 km/t. På grunn av den spesielle konstruksjonen i understellet klarte loket kurveradiene og stigningene på Gotthardbanen på en utmerket måte.
Loket som Märklin har laget i modell, nr 11801, er fortsatt i kjørbar stand og er stasjonert i depoet på Erstfeld stasjon som ligger i bunnen av nordrampen på Gotthardbanen. Her finner man forøvrig også to krokodiller bevart. Den ene er 14253, som er fortsatt i god kjørbar stand og brukes regelmessig i museumstog. Den andre, 14270 står utstilt utendørs som monument på sin egen lille skinnebit.
Det vakreste
Det er nok mange som deler samme syn når man omtaler det gamle loket S 3/6 fra de Kongelige Bayerske statsbaner som det vakreste lokomotivet. Det spissformede førerhuset, den kjegleformede røyk-kammerdøren, de mektige sylinderblokkene og de store eikehjulene setter sitt særpreg på dette flotte loket.
Loket hadde 4 sylindre, 2 innvendig og 2 utvendig. Denne 4-sylinderdriften gav loket både høy virkningsgrad og god fart. Loket hadde også lavt kullforbruk og meget gode kjøreegenskaper. S 3/6 var i drift helt fram til 1960.
Det nyeste
BR 101 er det nyeste loket på de tyske statsbaner. Loket er beregnet for de hurtige InterCity togene i Tyskland, og skal ta over etter den kjente BR 103 som har vært i drift i mange år.
Loket er bygget av ADtranz, og inneholder den mest moderne teknologi som finnes.
Loket leveres som nyhet både i H0-skala og Z-skala. En skikkelig flott modell for alle som liker de moderne raske togene.