Driver man med «elektrisk tog», så kommer man ikke utenom ledninger og grunnleggende lærdom om elektrisitet. De av dere som nekter å ta til dere denne lærdommen, kan M&E anbefale Brio’s tretog eller gå over til å samle frimerker med togmotiver.
De som har skjønt at modelljernbanen ikke kan bli levende uten strøm, og som kunne tenke seg å lære mer om elektronikk for modelljernbanen, bør støtte opp om dette nye prosjektet fra starten av.
Modell & Elektronikk vil spre kunnskap om elektronikk på alle nivåer fra nybegynner til proff. Enten du har digitalstyrt anlegg eller du vil holde deg til den tradisjonelle kjøretrafoen, så vil M&E kunne gi deg mye nyttig lærdom.
M&E vil hovedsakelig legge vekt på modelljernbane-elektronikk med praktiske byggeeksempler som alle kan lage. En slags elektronikkskole for MJ-entusiasten.
Variert innhold
Det vil selvfølgelig bli skrevet en del om modeller og anlegg også, slik at bladet skal få et variert og fyldig innhold etter hvert.
M&E vil forsøke å skrive mere om f .eks tysk, sveitsisk, amerikansk modelljernbane.
Mårklin modeller tror jeg også mange ville sette pris på å få lese mere om. Her til lands så er det helt klart at Mårklin er det mest brukte MJ-merket. M&E vil forsøke å ha med mye stoff for Mårklinister, både modeller, anlegg og elektronikk-ideer.
Faste sider for amerikansk modelljernbane, – US Corner, må vi også ha med. De amerikanske MJ-entusiastene begynner etter hvert og bli mange. Det er derfor viktig at også de føler seg hjemme i det nye bladet Modell & Elektronikk.
Jernbanelandet Sveits skal heller ikke glemmes. Fra dette landet er det utrolig mye man kan fortelle. Her er det dusinvis av private jernbaneselskaper som kjører på kryss og tvers i et fjellendt terreng med sikkert flere tusen tunneler. Du forstår sikkert hva som var forbilde når Sveitserosten skulle lages!
Smalsporjernbane, hva med den. Både om sveitsisk, tysk og østerisk smalspor kan man skrive side opp og side ned. Etter at HOm Forum ble startet for ett år siden har det vært en stor økning i interessen på dette området. Det lille «bladet» HOm Forum som ble skrevet i den sammenheng, vil for fremtiden bli innlemmet i M&E. Dette gjør at alle tekniske tips, byggeideer for smalspor, nytt fra firma Bemo osv. vil være med å gjøre M&E enda bedre.
Spørsmål og svar
Videre håper M&E at alle bladets lesere som har lyst til å bidra med stoff om MJ, spørsmål om elektronikk og modelljernbanebygging, sender dette til bladet. M&E vil svare i egne spalter så langt vi har kapasitet og kunnskap.
Ikke. vær redd for å stille «dumme spørsmål». Ingen spørsmål er dumme når det gjelder MJ og elektronikk. Dette tema kan være vanskelig for de fleste av oss, og M&E er sikker på at det du går og lurer på, går også mange andre og lurer på. Klarer M&E å gi deg et fornuftig svar, så har vi også hjulpet mange andre med tilsvarende problem.
La Modell & Elektronikk bli et Forum hvor man kan ha en toveis kommunikasjon og hjelpe hverandre til å forstå den tekniske siden av hobbyen vår bedre.
Hobbyforretningene støtter M&E
På en presentasjonsrunde til flere av landets hobbyforandlere har ideen om Modell & Elektronikk blitt svært godt mottatt. Alle mener at det er behov for øket informasjon om den tekniske utviklingen innen bransjen. Dette er informasjon som flere forhandlere har vanskelig med å gi sine kunder pga. manglende elektronikk kunnskaper.
M&E vil på best mulig måte forsøke å samarbeide med hobbyforhandlere og grossister, for å spre korrekt informasjon og tekniske spesifikasjoner om deres produkter.