En ny og levende attraksjon på din modelljernbane
Det har kommet en del spørsmål til M&E fra lesere som har forståelsen av at Roco’s nye digitalkran er laget spesielt for ROCO’s digitalstyring med “lokmus”.
M&E har gått til anskaffelse av digitalkranen for å ta den i nærmere øyesyn. Den har blitt testet med System One digitalstyring, og M&E kan opplyse at kranen fungerer utmerket med denne digitalstyringen.
Kranen har en dekoder som er fullstendig NMRA-kompatibel og kan derfor benyttes av andre digitalstyringer som følger NMRA-standarden. Dette er digitalstyringer som f.eks. Lenz, Digitrax og ZTC.
Hvilken digitalstyring som har den mest behagelige og lettvinte betjening skal ikke M&E uttale seg om, men kranen var utrolig enkel å betjene med System One. På håndkontrollen til System One kan man selv velge om man vil bruke trykknapper eller det roterende kontrollhjulet til å styre kranens motorer med. Andre digitalstyringer har ikke et slikt valg.
Det første man må gjøre når kranen er på sporet er å velge kranens adresse, nr. 8, som er programmert fra fabrikken. M&E tok med kranen på programmeringssporet for å endre adresse. Vanlig prosedyre for System One ble fulgt, og adressen ble endret til 30 uten problem. Kranen ville ikke ta imot en 4-sifret adresse, så det ser ut for at dekoderen kun har det 2-sifrede adresseregisteret for adresser fra 1 til 99. Kranen er utstyrt med 3 motorer. Den ene hever eller senker kranbommen, den andre roterer kranhuset 360 grader til høyre eller venstre, og den tredje hever eller senker løftekroken.
Etter at kranadressen er kalt opp på håndkontrollen, kan man velge den motoren man vil vha. funksjonstastene. Kranen er utstyrt med en gul lysdiode på taket. Den gir følgende tilbakemelding om hvilken kranmotor som er valgt.
- Langsom blink: Hever/senker kranbommen
- Hurtig blink: Roterer kranhuset 360°
- Konstant lys: Hever/senker løftekroken
Når en kranmotor kjøres, snur man enkelt dreieretningen med “Direction” knappen. Dette er den samme knappen som skifter kjøreretning på lokene.
En siste detalj må nevnes for de som vil kjøre med kranen i et godstog eller arbeidstog. På den ene siden av vognrammen stikker det ut en liten spak. Denne er for å frigjøre kranhusmotoren fra sine tannhjul. Når denne spaken skyves ned, kan kranhuset rotere fritt 360°. Slik må den være for at kranbommen skal kunne hvile på den åpne godsvognen samtidig som vognene kjører gjennom kurver.
Digitalkranen er en artig og fin modell som gir mer liv på modelljernbanen. De som allerede har digitalstyring burde skaffe seg denne modellen. M&E har snakket med konstruktøren, Rutger Friberg fra Sverige, og han kan opplyse at modellen har vært en suksess for Roco over hele verden. Han sier videre at dette er bare begynnelsen på digitale effekter. Det kommer flere kraner etter hvert, og da portalkraner, havnekraner osv. Disse vil levendegjøre alle industriområder og havner på ethvert modelljernbaneanlegg som har satset på digitalstyring.
Her har dere mye og glede dere til folkens!! Følg med!