Kategorier
Utgave 2, 1997

MODELLBAU DORTMUND 1997

Besøk på en av Europas største modellmesser

InterModellbau messen i Dortmund i Tyskland er etter hvert blitt et kjent og kjært arrangement. Messen holdes i WestfalenHalle i Dortmund i april hvert år, og årets messe var den 19. på rad. Messeområdet er på 43000 kvadratmeter fordelt på 8 haller, og i år var det 400 utstillere tilstede. Messen omfatter nær sagt alt av teknisk hobby; fly, båt, bil, og selvsagt tog.

Panoramautsikt over en av de åtte messehallene. Det er så store dimensjoner på en slik modellmesse at det ikke kan beskrives, det må oppleves. Mange av de store modellmessene i Tyskland er rene utstillingsmesser hvor man ikke kan kjøpe noen ting, men på InterModellbau i Dortmund kan du handle deg blakk på alle typer modellutstyr fra flere hundre salgsstands.

Modelltog i mengder! Det er klubber og foreninger fra hele Tyskland som stiller ut, og i år var det også mange fra Holland der, og til og med et N-skala anlegg fra Japan var på plass. Vi var fire modell-jernbane-entusiaster fra Sandefjord Modelljernbaneklubb som bestemte oss for at messen var et besøk vært. Og som seg hør og bør når man skal på en togmesse, så reiste vi med tog dit. Reisen startet en ettermiddag fra Sandefjord stasjon. ICE set BM 70 011 fraktet oss behagelig og komfortabelt til Oslo. Man kan ha delte meninger om BM 70 ʻs utvendige og innvendige design (personlig mener jeg de er kjedelige og anonyme), men behagelig å reise med er de. I Oslo steg vi over i København-toget, bestående av SJ RC6 1403 (blåmalt) , 2 svenske vogner og 2 norske WLABK sovevogner.

Nydelig landskap fra et H0 modul anlegg. Tett vegetasjon og høye fjell selv på smale moduler.

Morgenen etter var vi i Helsingborg, og etter å ha bli fraktet over Øresund av jernbanefergen “Aurora af Helsingborg”, koblet DSB MZ 1448 seg til toget i Helsingør og fraktet oss til København. Fra København hadde vi håpet å få kjøre med IC3, men det ble vanlige vogner istedet, trukket av 2 stk. ME lok, nr.1510 og nr.1533. Toget heter “Karen Blixten” og går via Rødby/Puttgarten til Hamburg. Etter overfarten av Fehmarnbelt med jernbanefergen “Deutschland”, koblet et såkalt “Ludmilla-lok” seg på for videre befordring til Hamburg . Loket hadde betegnelsen nr. 234 585, og vi så mange lok av denne typen her i Nord-Tyskland.

Fra Hamburg fortsatte reisen med Inter-City 629, trukket av DBs paradelok nr.103 196 og 13 vogner. Lokene av denne typen synger nå på siste verset, noe den utvendige finishen bar preg av. Men kjøre fort kan de ennå. Med 200 km/t bar det over det flate Tyske landskapet, og vi kom til Dortmund helt etter rute.

Utsnitt fra et av de mange TT-skala anleggene på messen. TT-skala, som er 1:120, er relativ ukjent i Norge.

Morgenen etter var det klart for messebesøk. Med linje U45 på byens sporveissystem gikk det fra Hovedjernbanestasjonen direkte til messehallen. Har du forhåndskjøpt inngangsbillett til messen, kan du til og med kjøre gratis!

Selve messen kan vanskelig beskrives med ord. Den må oppleves! Det var modelljernbaneanlegg fra de ganske beskjedene, til gigantiske modulanlegg.

Japansk anlegg N-skala. Selve modellene er i skala 1:150, mens skinnene som brukes er helt vanlige med 9 mm sporvidde.

H0 skala dominerte selvsagt, men det var også mange i stort format, LGB og 1-skala. TT skala var også bra representert, vesentlig med foreninger fra det tidligere Øst-Tyskland. Anleggene var gjennomgående meget bra laget, og vi fikk mange gode ideer bare ved å gå rundt og studere. Det var også mange anlegg bygget av ungdom fra mange realskoler. Anleggene var sponset av MOBA (Modellbahnverbandes in Deutschland), og det var imponerende å se hva ungdommen kunne få til. Kanskje en ide for MJF for å få opp interessen blant ungdom?

Meget nøyaktig modell av Steffenbach brücke på smalsporbanen Furka-Oberland Bahn i Sveits. Broen klappes sammen hver høst, og heises opp igjen hver vår.

Ellers inneholdt messen nesten alt man kan tenke seg av teknisk hobby. Fly av alle størrelser og slag var det i to av hallene, og et sted drev de med flyging med helikopter innendørs. Båter var utstilt, og i et stort basseng ble det kjørt radiostyrte båter både over og under vann.

I bilhallen ble det kjørt lastebiler i skala fra 1:16 til 1:8, og blant de største modellene var en gravemaskin og en hjullaster i skala ca. 1:3! Disse var laget i sveiset stål og måtte ha veid bortimot et tonn.

Kartongmodeller var også i stor frammarsj. Her fantes hangarskip, biler og fly i forskjellige størrelser. Og selvsagt mange gedigne bygninger. Hva med en modell av Kölnerdomen i skala 1:200. Alt du trenger av verktøy er saks og lim.

Slitne etter mye vandring så var det tid for hjemreisen. Med toget “Rügen”, trukket av nr. 103 146, bar det til Hamburg. Derfra med toget “Karen Blixten”, trukket av DB nr. 234 299, og DSB MZ1450 til København. I Kongens By stod InterNord Natt 382 klar, med MZ 1435 og 2 norske og 2 svenske vogner. Faktisk var det nøyaktig det samme togsettet som fraktet oss nedover noen dager før. Vi hadde den samme kupeen, og til og med den samme nattlampen som ikke virket før, virket ikke nå heller. Så var vi hjemme, og som det heter i skolestilen; alle var enige om at det var en morsom tur.

Noen av 1:8 skala radiostyrte lastebiler. Sjåførene gikk bak bilene og styrte alle mulige funksjoner. Til og med en modellsjåfør i et førerhus vinket til deg med armen når bilen kjørte forbi!

InterModellbau Dortmund svarte absolutt til forventningene, og kan anbefales på det varmeste. Legg planer for å dra dit våren -98 allerede nå !

Gode råd fra redaksjonen!

Du trenger minst en hel dag for å få med deg alt som rører seg i alle 8 messehallene. Møt opp kl. 09.00 når det åpner og utnytt tiden helt til det stenger kl. 18.00.

Ha på deg behagelig skotøy, for du tilbakelegger noen kilometer til fots i løpet av dagen.

Ha med deg rikelig med filmruller og foto- /videobatterier.

Bildetekst
img01

img02

img03

img04

img05

img06