Kategorier
Utgave 2, 1997

El-lok type Re 460 fra SBB

Et nytt blinkskudd fra ROCO

ROCO har for mange blitt kjent for å levere forseggjorte modeller med fine detaljer og utmerkede kjøreegenskaper til en ganske akseptabel pris. Dette har gjort at ROCO etterhvert har vokst seg til å bli en av de store modelljernbaneleverandører, ikke bare i Europa, men til hele verden.

Agfa var første sponsor med reklame på 460-lokene. Siden den gang har det kommet mange flere firmaer med fargerike reklamer på disse lokene.

Firmaet, ROCO Modellspielwaren Gmbh & Co. KG, ble grunnlagt av ingeniør Heinz Rössler sammen med ektefellen Elfriede. Året var 1960 og stedet var byen Salzburg i Østerrike nær grensen til Tyskland. Produksjonen av enkle leketøy i plast, spill, samt små overraskelser i form av leker som ble puttet i kaffeposer var grunnlaget for det MJʼere senere skulle dra nytte av. Kort tid etter ble detaljerte modeller av militære kjøretøy satt i produksjon og det aller meste av dette ble eksportert til USA. Herfra kom også den første bestillingen av MJ-vogner i H0, året var 1963.

Den første europeiske H0 modellen var en tysk godsvogn som ble produsert i 1967.

1973 presenterte ROCO sin første lok-modell, en tysk V215 (BR 215, diesellok) på Nürnberg-messen. Fabrikken hadde allerede opparbeidet et godt sortiment av europeiske vogner, og for å gjøre et togoppsett mer skalariktig, introduserte ROCO den første kortkopling i 1976.

ROCO Miniaturmodelle, sortimentet av bilmodeller, ble introdusert i 1980. En stor satsing på nyutvikling gjorde ROCO i årene frem til 1989 da de introduserte et helt nytt skinneprogram med code 83 skinner, penser og kryss (også i slanke utgaver), kalt ROCO-Line. Skinnesystemet leveres både med og uten ballast, og har tyske skinneganger (svilleavstand og UIC 60 skinner) som forbilde.

Etter dette har fabrikken i samarbeid med Lenz Elektronik Gmbh., tatt frem den første digitale standardkontakt, for innplugging av digitaldekodere i lokomotiver. Denne har siden blitt antatt som standard både av NEM og NMRA. En ny dreieskive har også blitt utviklet, en 22m skive med variabel sporvinkel fra 9 grader og oppover.

Siste ”skrik” fra fabrikken er en digitalisert modell av ROCOʼs jernbanekran, både for likestrøm- og veksel-strømskjørere.
ROCO produserer nå ca.1 million vogner og drøyt 260.000 lok pr.år som eksporteres til hele verden, selvom det aller meste går til de store MJ-landene, så som Tyskland, Sveits, Østerrike, Italia, samt USA.

En av de lokomotivserier som er introdusert som modell og samtidig har hatt flest ”varianter” de senere år, er det sveitsiske lokomotivet Re 460 / Re 465 også kalt lok 2000. Dette har gitt MJ fabrikker som ROCO et grundig salgs-potensiale for å gi ut forskjellige utgaver av loket. Dette kan være utgaver av originalen slik de har blitt solgt til utenlandske jernbaneselskap, for eksempel NSB El 18 “2243” og VR Sr 2 “3207”, eller som i de aller fleste tilfelle, de forskjellige lok som er satt i trafikk av de innenlandske sveitsiske selskaper SBB (Schweizeri-schen Bundesbahnen) og BLS (Bern – Lötschberg – Simplon bahn).

Hoveddata:

Mekanisk produsent: Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik
Elektrisk produsent: ASEA Brown Boveri ABB

Følgende oversikt viser de utgaver av Re 460 / Re 465 som er kjent utgitt, eller annonsert vil komme, fra ROCO eller sveitsiske småserie-leverandører. Det må tas i betraktning at noen utgaver kan komme på markedet så sent som opptil 12-15 mndr. etter at modellutgaven av loket er annonsert. De hender dessverre også at modellen ikke blir produsert i annonsert farge eller skriftvariant grunnet omprioriteringer av den planlagte produksjon.

Re 465 fra selskapet BLS. Lokene deres er blå i hovedfargen, i motsetning til SBB’s som er røde. Dette bildet er tatt på Interlaken stasjon april 1996. Loket har helt fersk reklame for 125 års jubileet til SLM.

Flere av modellene er dessverre ikke mulig å kjøpe hos norske hobbyforhandlere. Årsaken er at loket er produsert som ren spesialmodell for Sveits etter initiativ fra den sveitsiske ROCO importøren, fra ROCO-Club Schweiz, en småserie-leverandør eller en forhandler (kjede) i Sveits. De fleste lokene merket ”internasjonal” i tabellen skal, dersom den norske ROCO importøren følger opp nylanseringer, kunne tas inn og selges i MJ forretninger her hjemme.

For de som kjører MJ etter moderne sveitsisk forbilde skulle det ikke være vanskelig å unngå å ha flere lok med samme driftsnummer på anlegget.
HWLjr