Det er en del folk som går rundt og gjerne vil ha denne muligheten i sin digitalstyring når de en vakker dag skal kjøpe seg en digitalstyring. Men vet de egentlig hva de får. Vet de om dette er den beste løsningen for å kombinere analoge og digitale tog på anlegget sitt.
På et MJ-treff på Grorud for litt over ett år siden var det en forhandler som stod og demonstrerte sin digitalstyring med en plate med N-skala skinner på bordet. Han forklarte kundene om alle de fine muligheten som dette digitalsystemet kunne gjøre. Han forklarte også at det beste av alt var at man kunne kjøre alle sine analoge lok sammen med de digitale togene, men ett av gangen selvfølgelig.
Det var da en av kundene foran salgsbordet ble ivrig og svarte: -Er det virkelig sant.
Han dro opp av bæreposen sin et helt nytt lok som han nettopp hadde kjøpt ved et annet salgsbord lenger borte. -Kan du kjøre dette analoge loket her på den digitale banen din, spurte kunden.
Loket ble satt på sporet og det kjørte en meter før det stoppet opp. Da så alle tilskuerne en hvit fin røyk komme ut av loket, og dett var dett.
Digitalforhandleren ga klart uttrykk for at det loket må det ha vært noe galt med.
- Det kan du bare gå tilbake til det salgsbordet du kjøpte det, og få det byttet, sa han.
M&E var dessverre ikke tilstede da denne episoden fant sted. Den har blitt fortalt av en av tilskuerne. Hadde vi vært der hadde vi svart bestemt: – Det var ikke noe galt med loket.
Her måtte kanskje en uskyldig MJ-forhandler, nemlig han som nettopp solgte loket, erstatte det med et nytt lok. Det så liksom slik ut for alle at loket hadde en fabrikasjonsfeil. Men det som var tilfelle her var at lokmotoren ikke var godt nok innkjørt på forhånd.
Den digitale spenningen på sporet er noe høyere enn vanlig likespenning. Og den digitale spenningen er der også konstant hele tiden med maks styrke. Dette kan høres gjennom en skarp og irriterende høyfrekvent pipetone fra den analoge motoren.
Helt nye lokomotiver har ikke alltid børster som har blitt slipt runde i fassong med kommutatoren som de sleper imot. Nye børster er ofte helt flate på enden, mens kommutatoren på ankeret er rundt (se figur). Dette gjør at det er liten kontaktflate mellom børster og kommutator. Dette gir igjen store gnister fra børstene og temperaturen stiger i motoren. Den høye digitalspenningen vil få temperaturen til å stige ekstra mye, slik at børsteholdere og andre deler av plast i motoren kan begynne å smelte. Normal driftstemperatur i en motor ligger på ca. 30 til 40 °c, men kjøres et nytt analogt lok på digital spenning vil temperaturen kunne komme opp i ca. 70 til 80 °C.
En godt innkjørt motor har børster som har stor kontaktflate med kommutatoren. Dette gir liten overgangsmotstand, lite med gnister fra børstene og nesten ingen varmgang i børstene. En slik motor kan klare og kjøre på denne spesialfunksjonen som noen digitalstyringer har.
En god regel er at alle nye lokomotiver bør kjøre på lav hastighet med en «vanlig god gammeldags kjøretrafo» i flere timer for å få innkjørt og tilslipt børstene så godt som mulig. Det samme bør du også gjøre på eldre lok dersom du har skiftet til nye børster.
Legg merke til hva Firma Lenz har gjort når de skulle lage digitalstyring for Roco. Lenz har hatt denne analog-muligheten i sitt system i noen år. Men på Roco’s digitalstyring i startsettene er hele analog-muligheten fjernet. Dette er for at alle nybegynnere uten erfaring med innkjøring av motorer ikke skal ødelegge sine lok. Roco har også informasjon trykket i sin katalog om at analoge lok kan skade motorene dersom de kjøres på digitalstyring.
For de som absolutt vil kjøre noen av sine lok analoge vil den beste løsningen være en to-polet vender (se side 2) som kobler digitalstyringen ut og den gamle kjøretrafoen inn på hele eller deler av anlegget.