Grønt lys for smalspor
For smalsporfrelste har det kommet mye nytt på markedet fra Sveits siden sist. Det dreier seg både om lokomotiver og vogner i alle epoker. M&E vil her presentere noen av nyhetene som forøvrig er lagervare hos Knut’s Maskinservice i Horten.
Ge 4/6 nr. 353
Den største loknyheten, som faktisk kom ut på markedet før enn beregnet, er oldtimerloket Ge 4/6 nr. 353. En skikkelig bamse fra Rhåtische Bahns barndom. M&E har allerede fått bygget om et lok til digitaldrift, for å teste kjøreegenskapene på sporet.
Loket drives med en nyutviklet Mashima 5-polet motor med svinghjul, og har trekk på alle drivaksler. Loket er meget tungt og massivt som gir høy trekkraft og jevn fin gange. Lokstøy fra motor og drev kan omtrent ikke høres, og det er like før «gåsehuden» føles på ryggen når loket krypkjører gjennom stasjonsområdet med dertil egnede godsvogner på slep.
Dette er et typisk eksempel på en presisjonsmodell fra Bemo av første klasse. Lakkåpen, som er av plast, er meget rikt detaljert med noen få luftslanger og håndtak som du monterer selv dersom du ønsker. Hadde lakkåpen vært av messing hadde denne modellen kostet nærmere kr 10.000,-. Men heldigvis lager Bemo sine kvalitetsmodeller med plastkåper for mer vanlige lommebøker, slik at denne Ge 4/6 har en pris på kun kr 2200,til H0m Forum medlemmer. Ordinærpris er kr. 2825,-. Er det noen som ønsker loket levert ferdig med NMRA kompatibel digitaldekoder koster dette kr 550,- i tillegg for Ge 4/6. Loket har best.nr. 1291-113.
Ge 4/4 I nr. 608 Madrisa
Videre har du også en slags «oldtimer» i lok Ge 4/4 I nr. 608 Madrisa. Det første loket av denne typen, med navn ALBU LA, ble bygget i 1947. Den omtalte modell, 608 MADRISA er fra 1957. For de som liker å samle materiell fra 50-tallet er dette midt i blinken. Modellen er nøyaktig utført slik den kjørte i 50 – 60 årene med grønn lakkering og med midtdør i fronten. Modellen har fått nytt maskineri med svinghjul. Svinghjul var ikke på disse Bemo-modellene for noen år tilbake. Dette er med på å gi modellen meget gode kjøreegenskaper også takket være strømopptak og trekk på samtlige hjul.
Vårens prisbombe for HOm interesserte.
Vanligvis koster Ge 4/4 I loket kr 1734,- til H0m Forum medlemmer, og kr 2230,- ordinærpris. Loket selges nå for kr 1050,- til H0m Forum medlemmer og 1250,- til øvrige. Ønsker noen loket ferdig levert med NMRA kompatibel digitaldekoder koster dette i tillegg kr 450 for Ge 4/4 I. Loket har best.nr. 1250-128.
Valserwassertoget, 4-er sett med Haik-v skyveveggvogner
Disse store godsvognene ble opprinnelig bygget for mineralvanntransport fra llanz til Untervaz. Etter hvert som godstrafikken har øket, har det blitt bygget mange flere varianter av disse storromsvognene. De er nå i trafikk over hele RhB, FO og BVZ-nettet. Bemo har nå kommet ut med 4 ulike vogner i et såkalt 4-er sett. Men dette er ikke noe vanlig 4-er sett slik vi kjenner fra andre godsvogner. Dette settet er utsmykket med en mengde tilleggsutstyr som f.eks. en stor Roskopf lastebil med Valser reklametrykk, Preiserfigurer, gaffeltruck og jekketralle, mange paller og mineralvannskasser med og uten flasker. Vognsettet koster Forumpris kr 1860,-. Ordinærpris kr 2390,-. Settet har best. nr. 7488-100.
Ny kiesvogn type Fad fra BAS
De flotte kiesvognene har etterhvert kommet ut i mange forskjellige farger og reklametrykk varianter. Nok et nytt eksemplar har ankommet lager og det er en brun utgave med reklame fra BAS. I et fjelland som Sveits kjører det mengder av slike kiesvogner på alle smalsporbaner. Den bør heller ikke mangle i din samling. Forumpris kr 570,-. Ordinærpris 730,-. Vogna har best. nr. 2287-107.
Nok en sementtankvogn av type Uce
Igjen har det kommet en ny variant av de berømte «Mohrenkopf» tankvognene. Disse vognene er liksom symbolet på godsvogner fra Rhåtische Bahn. Sementtransport med jernbane har i alle år vært noe av det viktigste for Rhåtische Bahn.
I Sveits frakter man ikke sement over lengre avstander med lastebiler, men man benytter i hovedsak jernbanevogner av typen Uce. Den aktuelle vogna har nr. Uce 8024 og er i nyeste design med stor rød RhB-logo på tanken. Forumpris kr 250,-. Ordinærpris kr 325,-. Vogna har best. nr. 2259-134.
Forøvrig har Bemo levert mer enn 25 forskjellige andre varianter av disse sementtankvognene for de som ønsker flere forskjellige i togsettene sine. Da skulle det ikke være noen grunn for å kjøre rundt med f.eks. 5 like vogner med samme driftsnummer i sitt togsett.
Årets samlervogn fra Waadt Forsikring
Denne vogna har Bemo laget i få eksemplarer kun for salg på modellmessene i Koln og Bern i november 1996. Vogna er en lukket godsvogn av typen Gbk-v. Vogna har hvit bunnfarge på sidene, men har beholdt den brune fargen i begge endene. På begge vognsidene er det et festlig reklametrykk i mange farger sponset av Waadt Forsikring. H0m Forum har fått tak i 10 stk. av denne spesielle vogna, og den vil også i Norge være en slags messevogn, for den ble lagt ut for salg første gang på MJ-treffet på Grorud den 8. og 9. mars 1997. H0m Forumpris er kr. 350,-. Vogna har best. nr. 2282-134.